یک خبر یک نکته ۲

به نقل از خبر گذاری فردا

نسبت روزهای تعطیلی به کل روزهای سال حدود 4 به 10 بوده و بیانگر این حقیقت است که در کشور ایران نیروی کار به ازای هر سه روز کاری سال دو روز استراحت دارند. همچنین روزانه حداکثر 3 ساعت و در جمع روزهای هفته مجموعا تنها 9 ساعت ارتباط ایران با مبادی اقتصادی اروپا وجود دارد.

با نگاهی گذرا به تقویم امسال می بینیم که پس از ایام نوروز، هیچ یک از تعطیلات رسمی در روزهای جمعه مقارن نشده اند و جالب اینکه اکثریت قریت به اتفاق این تعطیلات در روزهای شنبه و چهارشنبه هستند.

 

به گزارش «فردا» در ایران از 365 روز کاری تقویم سال، 104 روز به عنوان تعطیلات آخر هفته کسر می‌شود و اگر تعطیلات غیر رسمی هفته‌های آخر اسفند ماه و اوایل فروردین ماه (تا مقطع سیزده بدر) و تعطیلات توافقی بین دو روز تعطیلی متوالی به ارقام فوق اضافه شود، تعداد روزهای تعطیلی سال در ایران از 135 روز تجاوز می‌کند.

 

درباره این موضوع رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی نیز در سال 81‌ با اشاره‌ به‌ تعطیلات‌ طولانی‌ در آغاز هر سال‌ و زیادی تعطیلات در طول سال، آنرا خلاف‌ مقررات‌، بدون‌ منطق‌ و به‌ ضرر فعالیتهای‌ اقتصادی‌، علم‌، تحصیل‌ و زندگی‌ روزمره‌ مردم‌ دانستند و تأکید کردند: همه‌ مردم‌ و مسؤولان‌ باید تصمیم‌ بگیرند تا این‌ تعطیلات‌ را کاهش‌ دهند.

 

گفتنی است ایران بعد از پرو دومین کشور جهان از نظر کثرت روزهای تعطیل با 26 روز تعطیلی می باشد. بعد از ایران بیشترین تعداد تعطیلات رسمی متعلق به ایرلند جنوبی  با 12 روز تعطیلات رسمی است که اختلافی فاحشی در این زمینه با ایران دارد. همچنین روزهای تعطیل در اغلب کشورهای صنعتی، صرف نظر از آخر هفته‌ها کمتر از ده روز است.

 

بنابراین نسبت روزهای تعطیلی به کل روزهای سال حدود 4 به 10 بوده و بیانگر این حقیقت است که در کشور ایران نیروی کار به ازای هر سه روز کاری سال دو روز استراحت دارند.

 

فاجعه آمیز بودن این نسبت زمانی مشخص می‌شود که آن را با روز و ساعات کاری در خارج از کشور مقایسه کنیم.

 

در ایران روزهای پنج‌شنبه و جمعه تعطیلات پایان هفته بوده و در اکثر کشورهای جهان، برخلاف رویه مرسوم ایران روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل پایان هفته است. بنابراین کلیه فعالیت‌های اقتصادی عملاً چهار روز هر هفته را شامل می‌شود.

 

همچنین یاد آوری این نکته ضروری است  که  در ایران ساعت کاری معمولاً از 8 صبح شروع و در ساعت 16 خاتمه می‌یابد و در مقابل ساعت کاری کشورهای اروپایی که بالاترین مراودات اقتصادی را با ایران دارند، بخاطر 5/3 ساعت اختلاف بر اساس نصف النهار مبدا(گرینویچ) از ساعت 11:30 شروع و تا ساعت 19:30 به وقت تهران ادامه می‌یابد.

 

بنابراین با توجه به این آمار و ارقام می توان ارزیابی کرد که روزانه حداکثر 3 ساعت و در جمع روزهای هفته  مجموعا تنها 9 ساعت ارتباط ایران با مبادی اقتصادی اروپا وجود دارد و این کاملاً به ضرر اقتصاد ایران است.

 

با این وجود کارشناسان کشورهای صنعتی معتقدند که هر روز تعطیلی میلیاردها یورو به اقتصاد این کشورها لطمه می‌زند. اما برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند کشورهایی مثل ایران که متکی به درآمدهای نفتی می‌باشند از تعطیلات لطمه کمتری می‌خورند.

 

درکشورهای اروپایی مانند فرانسه صرف نظر از آخر هفته‌ها تنها 9 تا 11 روز سال رسماً تعطیل است. این رقم در ایران به 26 روز رسیده است و این مسئله جدای از تعطیلاتی است که در بعضی شهرها به علت آلودگی‌ها و یا بارش برف افزوده می‌شود.

 

گفته می‌شود ضرر و زیان تعطیلی‌ها بیشتر متوجه بخش خصوصی است که نهایتاً با طولانی کردن ساعات کار روزانه آن را جبران می‌کنند.

 

براساس نظرسنجی در ارتباط با تعطیلات رسمی، 74 درصد شهروندان تهرانی، میزان تعطیلات را در طول سال به ضرر اقتصاد کشور، 19 درصد بی‌تاثیر و 2/5 درصد به نفع اقتصاد کشور می‌دانند.

 

طرح پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس برای ساماندهی این معضل، تبدیل تعطیلات 26 روز کنونی به 16 روز کاملاً تعطیل و 4 روز نیمه تعطیل بوده است.

 

 

نظرات 10 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 26 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 11:01 ب.ظ http://www.shanc.blogsky.com

سلام هادی جووون
شرمنده چند وقت اصلا تو اینترنت نیومده بودم.
خبر جالبی بود ولی خدا کنه کم نکنن تعطیلیارو.
فعلا

الاخون سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 10:37 ق.ظ http://Alakhoun.blogsky.com

بهتر هست که طعتیلات بهاره که مردم باهاش خیلی خو دارن کم نشه اصلا منطقی نیست تعطیلات تابستان رو یه ماه کم کنن و روزهای شهادت و که مردم باید بشینن خونه و بزنن تو سر خودشون..
مقام رهبری چرا وقتی احمدی نژاد یه ساعت ساعت ها رو تغیر نداد چیزی نگفت اون ضرر هم قابل جبران نیست.
پیشنهاد می کنم به جای بررسی مسائل اقصادی به یک سخن که تنها از یک زاویه رده می شه اکتفا نکنیم کوچکترین مسدله در کشورهای پیشرفته با تائید اورگان ها و تحقیقات بسیاری صورت میگیره ٬در ضمن ما در حال حاضر دچار تشنج های روانی بسیاری هستیم مسئاله ی اقتصادی با چه ضرورتی بررسی می شه؟؟؟

بابک سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 07:28 ب.ظ

من فکر میکنم ما در اینده به مشکل می خوریم چون درامد نفتی تا ابد نیست ومتاسفانه اقتصاد ما وابسته به ان است من فکر میکنم بجای کم کردن از تعطیلات نوروز باید از تعطیلات میان سال که اغلب شهادت هاستا کم کردزیرا جامعه ای شاداب بهتر در سر کارش حاضر شده واقتصاد کشور رشد قا بل ملاحظه ای خواهد داشت.

علی کرایه چیان پنج‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 09:08 ق.ظ

هادی خیلی باهال شده

الاخون جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 10:42 ق.ظ http://Alakhoun.blogsky.com

چرا ما کارمون شده متهم کردن مردم٬چرا هر کسی سرش به کاره خودش نیست همه فکر می کنن باید منجی بشریت بشن٬هر کس مسیرش و درست بره هر کی خودیش و اصلاح کنه کلی تاثیر مثبت میذاره به این فکر کنیم واقعا برای چی این احمق ها می خوان لشکر درست کنن ؟؟
ببین از کل به جز رسیدن کاره درستی نیست مردمی که امکانات لازم برای مطالعه ندارن و افرادی که علاقه ی زیادی دارن درگیر فرهنگ و مطالعه میشن چه تعطیلاتشون ریاد باشه چه نباشه..
قانون عوض کردن و دستور دادن کاره آدم هایی هست که سیاست نمیدونن نوش خوارش می کنن.
در ضمن مردمم و دوست دارم وقتی یه خصوسیتی و مورد انتقاد بدیم که از جهات مختلف بررسی کرده باشیم.
این مطالب رو اگر می خوای بررسی کنی باید بیشتر از این ها مستند باشه برای من این پستت مثله روضه می مونه.
امیدوارم در پست های بعدیت موفق باشی بازم سر می زنم.

کارنگ جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 09:52 ب.ظ http://karangmusic.blogfa.com

درود بر هادی عزیز
ممنون که سر زدی
اگه آدم واسه خودش کار کنه اون وقت حتی یک ثانیه را از دست نمیده و واقعا به این باور میرسه که وقت طلاست . ولی اگه توی یک شرکت کار کنه و مزد بگیر باشه دوست داره که هر روز تعطیل باشه .
پاینده باشید . کارنگ از اکراین

جهانگرد شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 02:00 ق.ظ http://www.padmeh.blogfa.com

سلام هادی عزیز
خیلی خوشحالم که سایتم رو دیدید
سایت شما هم بسیار زیبا است
ممنون از پیشنهادتون
من با افتخار شما را لینک میکنم

در ضمن اگه شعر و مطالب عرفانی جالب داشتی دوست داشتی تو وبلاگ من هم بنویسی
وبلاگ من به وبلاگ گروهیه
مرسی
موفق و پیروز باشی

سمیر یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 03:41 ب.ظ http://www.daftareeshghnevis.blogsky.com/

.::نامه::.

قلم را روی کاغذ می گذارم...........برایت چند خطی می نگارم

به نام خالق وصل و جدایی...........به نام نامی پروردگــــــــارم

سلام ای نازنین بی وفایم...........سلامت هستی ای زیبا نگارم

اگر چه بینهایت دوری ازمن......!!!
...........................................................
یا حق

من مثل بارون و اون مثل آسمونR@M یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 06:02 ب.ظ http://www.shabe-love.blogfa.com

سلام

خوبید

ممنون از حضورتون

وب جالب و پرباری دارید

براتون آرزوی موفقیت میکنم

تا بعد

خدانگهداار

جادوگر طلایی دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 11:29 ق.ظ

سلام دوست من. از اینکه به وبلاگ من سر می زنی ممنونم. از دیدن و خوندنتون خوشحال شدم. شاد و توانگر باشید . در پناه بهترینهای خداوند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد