زندگی مثبت ۴

به تدبیر جنگ بد اندیش کوش / مصالح بیندیش و نیت بپوش

منه در میان راز با هر کسی / که جاسوس همکاسه دیدم بسی

سکندر که با شرقیان حرب داشت / در خیمه گویند در غرب داشت

چوبهمن به زاولستان خواست شد / چپ آوازه افکند و از راست شد

اگر جز تو داند که عزم تو چیست / به آن رای و دانش بباید گریست

کرم کن نه پرخاش و کین آوری / که عالم به زیر نگین آوری

چو کاری برآید به لطف و خوشی / چه حاجت به تندی و گردن کشی ؟

نخواهی که باشد دلت دردمند / دل دردمندان بر آور ز بند

به بازو توانا نباشد سپاه / برو همت از ناتوانان بخواه

دعای ضعیفان امیدوار / ز بازوی مردی به آید به کار

هر آن کستعانت به درویش برد / اگر بر فریدون زد از پیش برد

 

شعری رو که شاید خوندین از سعدی هستش. یک بار دیگه این شعر رو با دقت بیشتری بخونین.به نظر شما سعدی داره چی میگه؟؟؟؟ به من و شما. سعدی حاصل عمرش و تمام جهان دیدگی خودش رو داره با این شعر به ما میگه . یک فرمول کلی برای زندگی. در بیت اول مارو توصیه میکنه که نیت پوشی بکنیم و هر چیز رو به هر کس نگیم (همان اصل طبقه بندی اطلاعات که امروز با پیشرفت علوم کامپیوتر و تغییر چهره سیاست داره خود نمایی میکنه) . در بیت دوم سعدی حاصل عمرش را به رخ ما میکشه. جاسوسان همکاسه. همه ما با این جاسوسان همکاسه رفت و آمد داریم و ناگزیر از این کار هستیم . در بیت سوم سعدی ما رو با تاریخ همراه میکنه. گویند که اسکندر در هنگام لشکر کشی به شرق بر خلاف رسم زمان خود عمل کرد.رسم بر این بود که فاتحان روزگار در لشکر کشی ها درب خیمه خود را به سوی سرزمین مورد نظر باز میکردند. اما اسکندر در لشکر کشی برای فتح شرق درب چادر خود را به سوی مغرب میگوشود و وقتی علت را از او پرسیدند گفت : نمیخواهم که باد اخبار چادر مرا به شرق ببرد. باز هم بیت چهارم با تاریخ همراه هستیم. باز گویند که وقتی بهمن برای کین خواهی خون پدرش که به دست رستم کشته شد (اسفندیار)تصمیم میگیرد که به زابلستان برود و طایفه رستم را نابود کند. برای این کار بهمن شایع میکنه که داره از سمت چپ به شهر وارد میشه  ولی بر خلاف این کار از سمت راست به شهر وارد میشه و دست به کشتار مردم میزنه. در بیت پنجم سعدی تیر آخر رو میزنه .( یک بار دیگر فقط بیت پنجم رو بخونین). در ابیات بعدی سعدی شش اصل برای زندگی بهتر رو بر ما آشکارا اعلام کرده.

یک بار دیگر کلام سعدی رو بخونین و بهش فکر کنین.

 

نظرات 11 + ارسال نظر
ساقی دوشنبه 17 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 08:17 ق.ظ

سلام آقا هادی خوبین؟ آخیییییییییییش بالاخره من تونستم وب شما رو باز کنم ها
چند وقت بود هر کار می کردم باز نمی شد نیم دونم چرا؟
زیر اون کامنت چند روز پیشتون هم نوشته بودم . اول خیلی ممنون از اینکه گفتین میام کمک . اگه نزدیک بودیم خوشحالم می شدم . شما هم مث داداش خودمی فرقی نمی کنه

گیلدا دوشنبه 17 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 08:32 ق.ظ http://gildamohammady.blogfa.com/

با سلام به شما خوبی؟ آپ قشنگی بود . من چند بار به وب شما سر زدم ولی چون آپ نکرده بودید چیزی هم ننوشتم. براتون بهترینها را از خداوند خواهانم

محمد دوشنبه 17 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 04:49 ب.ظ http://abc.blogsky.com

سلام دوست عزیز...منم خیلی خوشحالم که با وبلاگت آشنا شدم... وبلاگ خوب و پر مغذی داری... من شمارو لینک کردم و باعث افتخارم که لینکم توی یه وبلاگ پرمحتوا و آموزنده درست مثل وبلاگ خودت باشه...
شاد و سربلند و پیروز باشی...خدانگهدار

محمدرضا بلبل پور دوشنبه 17 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:52 ب.ظ http://pakhsh-iran.com

سلام
آدرس رو اشتباهی رفتی، اومدم خبرت کنم که وبلاگ پخش دیگه کار نمی کنه و این آدرس جدید پخش است. سایت پخش!!!!! یک ماهه شد سایت. بیا اونجا در قسمت منوی اصلی امکانات سایت، آدرس سایتها رو کلیک کن و در وبلاگستان موضوع و آدرس وبلاگت رو درج کن تا با یه تأیید بیاد در آدرس ها قرار بگیره! ضمناً آدرس ئبلاگ رو هم به سایت تبدیل کن!!
یا علی

کورش کبیر سه‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 10:18 ق.ظ http://asemanabist2008.blogfa.com/

سلام دوست عزیز
ممنون که به وب من سر زدی
وب زیبا و پر محتوایی داری تبریک می گم
اگه با تبادل لینک موافق هستی خبرم کن
موفق باشی

کارنگ سه‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 11:35 ق.ظ http://karangmusic.blogfa.com

سلام هادی جان
جا خالی
طلای خودت را از دست مده . یعنی رازها و ارزوهات را به دیگران نگو چون از انرژی نهفته در آن کاسته میشه و تو نمی تونی به آرزوهات برسی . چون انرژی های منفی دیگران مانع میشن .
این هم تعبیر امروزی دانشمندان متافیزیکی از حرف سعدی خودمون .

محمد سه‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 12:03 ب.ظ

سلام
راحت شدی.منم که تمام شد راحت شدم.دیگه برو حال کن.
دمت گرم
فعلا

سعید چهارشنبه 19 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 01:19 ب.ظ http://f10.blogsky.com


سلام عزیزم
مرسی که دوباره بهمون سر زدین امیدوارم که امتحاناتت موفق بشی
پستت خیلی جالب بود البته باید یه بار دیگه بخونمش تا کلا مطلب را بگیرم
بازم بهمون سر بزن
امیدوارم موفق باشی

کورش کبیر پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 08:46 ق.ظ http://asemanabist2008.blogfa.com/

سلام
دوست عزیز ممنون از این که منو لینک کردین
من هم لینکتون کردم
موفق باشید

یاس سپید پنج‌شنبه 20 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 09:25 ق.ظ http://yaasesepid.blogsky.com/

سلام مهربان سپید

مهمون وبلاگم کردم تو رو .

همیشه شاد و خرم!




حمید و فائقه شنبه 29 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 03:12 ق.ظ http://hamid-faegheh.blogsky.com

سلام

واقعا جالب بود

انشاالله موفق و پیروز باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد