توجه به مادران

براساس تحقیقات انجام شده دانشمندان ژاپنی ، بچه هایی که مادران آنها حتی در ماههای نخست بارداری اقدام به استعمال دخانیات کرده اند ، در مقایسه با دیگر همسالان خود ۳برابر بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند ؛ اگرچه علت اصلی این موضوع بدرستی مشخص نشده است ، اما تصور می شود که کشیدن سیگار، جنین را از دریافت مواد غذایی مورد نظر از بدن مادر محروم می کند.
همچنین فرزندان مادرانی که در دوران بارداری صبحانه را از برنامه غذایی روزانه خود حذف می کنند نیز بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند بنابراین می توان گفت که کشیدن سیگار در دوران بارداری حتی در ماههای نخست می تواند سلامت کودک را در طولانی مدت تحت تاثیر خود قرار دهد. به عبارت دیگر تغذیه نامناسب مادر در این مدت سبب ایجاد تغییرات نامطلوب در عادات غذایی کودک پس از تولد خواهد شد.
اما خبری خوش برای کسانی که میوه های مغزدار را به صورت پخته شده مصرف می کنند. براساس مطالعات انجام شده ، مصرف میوه های مغزدار یا آجیل به صورت آب پز از بدن در برابر بیماری های گوناگون محافظت می کند. این در حالی است که مصرف آجیل به صورت خام ، خشک شده یا شور چنین پیامدهایی را تضمین نخواهد کرد. این گروه از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلول های بدن در برابر بیماری هایی مانند سرطان ، دیابت و همچنین بیماری های قلبی محافظت می کنند. بهترین راه برای حفظ این آنتی اکسیدان ها، پخت مغز میوه ها د ر آب است ؛ اگرچه مواد فتوشیمیایی از نظر تغذیه حائز اهمیت نخواهند بود، اما در جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و حمله حشرات در گیاهان نقش موثری را ایفا می کنند و به نظر می رسد از این ویژگی می توان در انسان ها نیز برای مقابله با بیماری ها استفاده کرد.
در هفته ای که گذشت ، محققان کالیفرنیا اعلام کردند که نیکوتین عوارض و علائم ابتلا به پارکینسون را کاهش می دهد و سبب به حداقل رساندن ناتوانی و ضعف ناشی از ابتلا به پارکینسون و روشهای درمان این بیماری می شود. به نظر می رسد نیکوتین تنها دارویی است که بدون بدتر شدن شرایط بیماری ، ناتوانی حرکتی ناشی از این بیماری را کاهش می دهد. بیماری پارکینسون در نتیجه مرگ سلول های مغزی مولد دوپامین ایجاد می شود. دوپامین یک ماده شیمیایی ناقل پیامهای عصبی است که در حرکت نقش بسزایی دارد؛ اگر چه درمان های دارویی بروز نشانه ها و علائم بیماری را به تاخیر می اندازد اما تاکنون درمان مناسبی برای این بیماری یافت نشده است.
داروهایی که از سوی پزشکان برای کنترل فشار خون در بدن تجویز می شوند، می توانند عوامل زمینه نیاز بروز آلزایمر را در انسان ها از میان بردارند. این داروها از ایجاد پروتئین بتاآمیلوئید در مغز که در بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر تاثیر می گذارد، جلوگیری می کند. رسوب این ماده در مغز منجر به ایجاد آلزایمر خواهد شد.چرا هر سال تعداد زیادی از زنان باردار در اثر ابتلا به مسومیت بارداری جان خود را از دست نمی دهند؟ مک اسپوم یا نمک فرنگی ، حاوی سولفات منیزیم است و این ماده به عنوان یکی از موثرترین روشهای درمان مسمومیت حاملگی مورد توجه قرار گرفته است.
این ترکیب بسیار ارزان قیمت است و به آسانی می توان از آن استفاده کرد، بنابراین مصرف این ماده به عنوان تنها روش درمانی موثر، باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد تا از عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری در زنان باردار جلوگیری شود.محققان امریکایی دریافته اند که ۲ ناحیه از مغز در خوش بینی افراد نقش دارد و بر این اساس می توان با فعال کردن این دو ناحیه از ایجاد افسردگی جلوگیری کرد. مثبت اندیشی و امیدوار بودن نسبت به آینده سبب فعالیت این ناحیه می شود که به صورت ۲عضو بادامی شکل در اطراف کورتکس مغز قرار گرفته است ، بنابراین هرگونه ایجاد اختلال در عملکرد این دو بخش سبب ایجاد افسردگی می شود و با تشخیص علل اختلال در این نواحی می توان افسردگی را براحتی درمان کرد.آمفتامین ماده ای است که به صورت بخور یا محلول به عنوان مسکن یا آرام بخش مورد استفاده قرار می گیرد و افرادی که از این ماده استفاده می کنند پس از یک بار استعمال دوباره به مصرف آن روی خواهند آورد. میدوکائین نوعی ماده بی حس کننده است که در دندانپزشکی برای بی حس کردن لثه از آن استفاده می کنند. تزریق این ماده در مغز، علاقه به مصرف مجدد آمفتامین یا مواد مخدر را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، این ماده با غیرفعال کردن بخشی از مغز که به اصطلاح خربروریل نام دارد، مصرف داروهای مخدر را کنترل می کند، بنابراین محققان امیدوارند بتوانند در آینده از این روش برای درمان اعتیاد استفاده کنند.
براساس آخرین تحقیقات محققان امریکایی ، دوپامین که نوعی ماده شیمیایی انتقال دهنده پیامهای عصبی حسی و حرکتی است در چاقی افراد بسیار موثر است.
موشهای چاق دارای سطح پایین تری از گیرنده دوپامین در سلولهای مغزی هستند. محدود کردن مصرف مواد غذایی در این موشها سبب افزایش سطح گیرنده دوپامین در این سلولها می شود. با استفاده از نتایج به دست آمده می توان به شواهد بیشتری مبنی بر نقش عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در بروز پدیده چاقی در جوامع دست یافت.
مصرف کالری کمتر برای افرادی که در تلاش هستند وزن بدن خود را کاهش دهند، بسیار مهم است و افزایش توانایی مغزی افراد برای واکنش نسبت به مسائل مختلف می تواند مانع از پرخوری افراد شود.

 

 

 

 

گزارش: روزنامه جام‌جم

تو نیکی میکن و در دجله انداز................

روزی روزگاری پسرک فقیری زندگی می کرد که برای گذران زندگی و تا مین مخارج تحصیلش،دست فروشی می کرد.از این خانه به آن خانه میرفت تا شاید بتواند پولی بدست آورد .روزی متوجه شد که تنها یک سکه 10 سنتی برایش باقی مانده است و این در حالی بود که به شدت احساس گرسنگی میکرد .تصمیم گرفت از خانه ای مقداری غذا تقاضا کند.به طور اتفاقی درب خانه ای را زد .دختر جوان و زیبایی درب را گشود .پسرک با دیدن چهره زیبای دختر ،دستپاچه شد و به جای غذا فقط مقداری آب خواست.دختر که متوجه گرسنگی شدید پسرک شده بود .به جای آب برایش یک لیوان بزرگ شیر آورد .پسر با آرامش و آهستگی شیر را سرکشید و گفت چه قدر باید بپردازم؟دختر پاسخ داد چیزی نباید بپردازی .مادر به ما آموخته که نیکی ما نیاز به ما به ازایی ندارد .پسرک گفت پس من از صمیم قلب از شما سپاس گذاری میکنم .سالها بعد دختر جوان به شدت بیمار شد . پزشکان محلی از معالجه او اظهار ناتوانی کردند و وی را برای ادامه معالجات به شهر فرستادند .تا در بیمارستانی مجهز متخصصان نسبت به او اقدام کنند و وی را معالجه کنند.

دکتر هوارد کلی جهت بررسی بیمار و ارایه مشاوره فراخوانده شد.هنگامی که متوجه شد بیمارش از چه شهری به اینجا آمده برق عجیبی در چشمانش ظاهر شد . بلافاصله بلند شد و به طرف اتاق بیمار حرکت کرد .لباس پزشکی اش را بر تن کرد .و برای دیدن بیمارش وارد اتاق شد .در اولین نگاه او را شناخت.سپس به اتاق مشاوره باز گشت تا هرچه زود تر نسبت به نجات جان بیمارش اقدام کند .از آن روز به بعد زن را مورد توجه های خاص خود قرار داد و سرانجام پس از یک تلاش طولانی علیه بیماری چیروزی ازآن دکتر کلی گردید.آخرین روز بستری شدن زن در بیمارستان بود که به درخواست دکتر هزینه درمان زن جهت تایید نزد او برده شد.گوشه صورت حساب چیزی نوشت آن را درون پاکتی گذاشت و برای زن ارسال نمود  زن از باز کردن پاکت و دیدن هزینه صورت حساب واهمه داشت.اطمینان داشت که باید تمام عمرش را بدهکار باشد .سرانجام تصمیم گرفت و پاکت را باز کرد .چیزی توجهش را جلب کرد چند کلمه ای روی قبض نوشته بود .آهسته آن را خواند.

بهای این صورت حساب در گذشته با یک لیوان شیر پرداخت شده است.

منبع:اینترنت

فاطمه خیاط سلیقه

زود بر میگردم

سلام بزودی با یه مطلب میام

یا علی

خاطره های سنگی

خاطره های سنگی

 

دو دوست با پای پیاده از جاده ای در بیابان عبور می کردند.

بین راه ،سر موضوعی اختلاف پیدا کرده و به مشاجره پرداختند.یکی از آنان از سر خشم بر چهره دیگری سیلی زد .دوستی که سیلی خورده بود ،سخت آزرده شد ولی بدون آنکه چیزی بگوید روی شن های بیابان نوشت :امروز بهترین دوست من بر چهره ام سیلی زد.

آندو کنار یکدیگر به راه خود ادامه دادند تا به یک آبادی رسیدند.تصمیم گرفتند قدری آنجا بمانند و کنار برکه آب قدری استراحت کنند.ناگهان شخصی که سیلی خورده بود لغزید و در برکه افتاد.نزدیک بود غرق شود که دوستش به کمکش شتافت و او را نجات داد .بعد از آنکه از غرق شدن نجات پیدا کرد ،بر روی صخره ای سنگی نوشت:امروز بهترین دوستم جان مرا نجات داد.

دوستش با تعجب از او پرسید:بعد از آنکه من با سیلی ،تو را آزردم ،تو آن جمله را روی شن های صحرا نوشتی ولی حالا این جمله را روی صخره حک میکنی؟

دیگری لبخندی زد و گفت:

وقتی کسی ما را آزار میدهد ،باید روی شن های صحرا بنویسیم تا باد های بخشش،آن را پاک کنند ولی وقتی کسی محبتی در حق ما می کند باید آن را روی سنگ حک کنیم تا هیچ بادی نتواند آن را از یاد ها ببرد.

منبع:مجله شادکامی شماره 45

 

1)      لبخند بزنید: افراد کمتر دور شخص اخمو ،جمع میشوند اگر میخواهید با همکاران خود رابطه شاد و دوستانه ای داشته باشید ،سعی کنید،همیشه نگرش مثبت و خوبی نسبت به کار و زندگی داشته باشید .اغلب وقتها لبخند بزنید . با این کار به دیگران ،انرژی مثبت منتقل میکنید .

2)      قدر شناس باشید: همیشه به دنبال یافتن یک نکته یا ویژگی مثبت در دیگران باشید و به آنان بگویید که چه ویژگی های خوبی دارند .سخاوتمند باشید و با کلمه های محبت آمیز ،دیگران را تشویق کنید .وقتی کارمندی را صدا میزنید تا به اتاق شما بیاید ،به او خوش آمد بگویید تا احساس خوبی داشته باشد .اگر دیگران بدانند که قدر دان آنان هستید ،آن گاه بهترین کارهایی را که دوست دارید ،برای شما انجام میدهند.

3)      به دیگران توجه کنید: به آنچه در زندگی دیگران اتفاق می افتد ،توجه کنید .رویداد های مهم شادی بخش (تاریخ تولد،ازدواج) دیگران را به آنان تبریک بگویید و در شرایط ناگوار مانند بیماری و فوت عزیزان  با انان هم دردی کنید .با افراد تماس چشمی بر قرار کنید و با حالت صمیمیت ،دیگران را به اسم کوچک صدا بزنید.به نظر های افراد گوش داده و به آنان اهمیت بدهید .

4)      گوش دادن موثرراتمرین کنید: گوش دادن روشی است که میخواهید به دیگران نشان دهید که به طور واقعی نظر های آنان را میشنوید .((گوش دادن موثر))یعنی به زبان خودتان آنچه را که دیگران می گویند،بازگو کنید .وقتی به حرفهای همکاران خود ،دقیق گوش میدهید ،آنان شما راتحسین میکنند.

5)      افراد را دور هم جمع کنید: محیطی به وجود آورید که دیگران به کار گروهی تشویق شوند .با همه افراد به عدالت و مساوی رفتار کنید و از تبعیض و از پارتی بازی خودداری کنید .وقتی مطلبی را میشنوید ،اگر فردی معتمد و منصف باشید افراد بیشتر به شما اعتماد میکنند.

6)      تضاد ها را حل کنید: وقتی افراد دور هم جمع میشوند اگر تضادی به وجود آمد ،آن را حل کنید .یادبگیرید که یک میانجی خوب باشید . اگر همکاران،راجع به مسایل کاری ،جر و بحث کردند،جلسه ای با حضور آنان برگزارکنید و مشکل ها را حل کنید .اگر این چنین نقش رهبری را ایفا کردید ،مورد احترام و تحسین اطرافیان قرار میگیرید.

7)      ارتباط شفاف بر قرار کنید: توجه خاصی به آنچه می گویید و اینکه چه طور می گویید،داشته باشید.یک ارتباط گر روشن و شفاف ،کمتر با همکاران خود ،دچار سوءتفاهم و اختلاف می شود .نفوذ کلام و بلاغت ،نشان از فراست،هوش و بلوغ فکری شما میدهد و این ارتباطی به سن شما ندارد .اگر به آنچه که میگویید ،توجه نکنید،دیگران نیز به حرفها و عقیده هایتان اهمیتی نمی دهند.

8)      شوخ طبع باشید: نترسید از اینکه با دیگران شوخی و بذله گویی میکنید .بسیاری از افراد ،گرد کسانی جمع میشوند که بتوانند شادی را برای آنان فراهم کنند و لبخند بر لبانشان بنشانند.

9)      از دریچه چشم دیگران به موضوع ها بنگرید: هم دلی به معنی اینکه خودتان را جای دیگران بگذارید و احساس آنان رو درک کنید و سعی کنید حادثه ها را از چشم انداز دیگران ببینید . شما میتوانید با حس کردن هیجانات خودتان ،وضعیت روانی خودتان را حفظ کنید.در حالی که اگر از درک هیجانهای دیگران غافل شوید ،نمی توانید توجه آنان رو جلب کنید .افرادی که از شناخت ،درک هیجانها و احساس های دیگران عاجزند ،در ابراز هم دلی با دیگران هم ناتوانند.

10)  شکایت نکنید و نق نزنید: هیچ چیز بد تر از یک شاکی یا نق زن حرفه ای نیست .اگر به سادگی راجع به هر موضوعی عصبانی شوید ،دیگر روز خوشی برای شما باقی نمی ماند .سعی کنید همیشه نسبت به اطرافیان ،گذشت داشته باشید و موضوع ها را آسان بگیرید تا از این طریق ،بر اعتبار و محبوبیت خود نزد دیگران بیفزایید.

سیروس آقایار

کارشناس ارشدمدیریت منابع انسانی

منبع من:مجله شادکامی شماره 45

بوی بد نفرت

معلم یک کودکستان به بچه های کلاس گفت که می خواهد با آنان بازی کند .او با انان گفت که فردا هر کدام،یک کیسه پلاستیکی بر دارند. و درون ان،به تعداد آدم هایی که از آنها بدشان می آید سیب زمینی بریزند و با خود به کودکستان باورند .فردا بچه ها با کیسه های پلاستیکی به کودکستان آمدند. در کیسه برخی 2،برخی3 و برخی تا 5سیب زمینی بود. معلم به بچه ها گفت که تا یک هفته ،هرکجا که میروند ،کیسه پلاستیکی را با خود ببرند روز ها به همین ترتیب گذشت و کم کم بچه ها شروع به شکایت از بوی نا خوش سیب زمینی های گندیده کردند.به علاوه انانی که سیب زمینی بیشتری در کیسه خود داشتند،از حمل این بار سنگین،خسته شده بودند.پس از گذشت یک هفته ،بازی سرانجام تمام شد و بچه ها راحت شدند .معلم از بچه ها پرسید :از اینکه سیب زمینی ها را یک هفته با خود حمل میکردید ،چه احساسی داشتید ؟بچه ها از اینکه مجبور بودند سیب زمینی های سنگین و بد بو را با خود به همه جا ببرند ،شکایت داشتند .آنگاه معلم منظور اصلی خود را از ان بازی ،چنین توضیح داد:این درست شلبیه وضعیتی است که شما کینه آدم هایی که دوستشان ندارید را در دل خود نگاه می دارید و همه جا با خود میبرید .بوی بد کینه و نفرت ،قلب شما را فاسد میکند و شما ان را همه جا همراه خود حمل میکنید . حالا که شما بوی بد سیب زمینی ها را فقط برای یک هفته نتوانستید تحمل کنید،پس چه طور میخواهید بوی بد نفرت را برای تمام عمر،در دل خود تحمل کنید؟

منبع اصلی :اینترنت

مهندس عطاالله راستگو

منبع من:مجله شادکامی شماره 45

 

معرفی

به نام خداوند ایثار و انصاف

سلام

میگویند که ذکات علم ،نشر و اشاعه آن است.

میگویند  که علی (ع) اعلام کرده که اگر کسی کلمه ای و چیزی به من آموزد مرا بنده خود کرده.

من هادی هستم. 21 ساله. نه دانشمندم و نه عالم ونه هیچ چیز که بتوان به اون بالید.فقط و فقط یه آدم معمولی هستم

که سعی میکنم گاهی اوقات برای شما هم وطنام مطالبی رو بنویسم که شاید بتونه بعضی وقتا یه خورده  حال و احوال همه ما رو عوض کنه و در نهان خودمون ما رو وادار به فکر کنه.

این مطالب رو من از خودم معمولا نمیگم .ولی واقعا از جایی که میبینم و مینویسم منبعش رو میگم و اگه هم منبعش رو ندونم اعلام میکنم که منبعش رو نمیدونم و از شما خواهش میکنم اگه منبع اون مطلب رو میدونید به من اطلاع بدید و من هم منبع اون رو ذکر کنم تا این جوری خدایی نکرده حقی از بین نره.

من با اینکه واقعا سرم شلوغه و نمیرسم سعی میکنم که هر هفته یه مطلب رو بذارم تو این صفحه . امید وارم که این مطالب واقعا بتونه به درد بخوره.

مرسی.