X
تبلیغات
رایتل

هنر بازی و بازیگیری از نگاه جوادی آملی

شنبه 20 آذر‌ماه سال 1389 07:21 ق.ظ نویسنده: هادی نظرات: 6 نظر چاپ

آقای جوادی نسبت به مسئله هنر نگاه خود را یا شاید بهتر بگوییم نوع نگاه خود را بیان کرده است.

در این نگاه زیابیی است همچنان که تعصب.

(نظر شخص خودم را می گوییم:  در این نگاه زیابیی است همچنان که تعصب.)

اگر بخواهیم به هر مسئله ای از نگاه فلسفه (و ایضا فقه) بنگریم به خطا رفتیم. نیاز نگرش جامع ،جامع بودن به معنای عام است. نه اجماع آن طور که ما می خواهیم. ایراد جهان بینی ما و بسیاری این است که فرض را بر جامع بودن خود میگذارد و حقایقی را در قالب فرض تبیین میکند. همان میشود که فاشیسم زاده میشود.همان میشود که کومونیسم زاده میشود همان میشود که صهیونیسم زاده میشود. و ایضا جمهوری اس...


نگاه باید خردمندانه باشد یعنی جامع باشد یعنی بپذیرد که نقص دارد.در این صورت است که میتوان گلچین کردن عقاید را سرانجام داد.


در صورت تمایل به ادامه مطلب مراجعه کنید.


آیت‌الله جوادی ‌آملی: بازی و بازیگری از ادبیات هنر طرد شود

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به رسالت عظیم هنر در شکوفایی فطرت انسان‌ها گفت: «حیف هنر و هنرمندان است که از آنها به عنوان بازی و بازیگری یاد شود، به خاطر این‌که کسانی که هنر را به وجود آوردند جز لهو و لعب، دنبال چیز دیگری نبودند». 

این مرجع تقلید در دیدار تعدادی از سینماگران و کارگردانان مطرح کشور، با تسلیت فرارسیدن ماه حزن و اندوه محرم، هنر را دارای سه بخش تحقیق، تعلیم و تبلیغ دانست و اظهار کرد: «هر محقق سال‌ها تلاش و کوشش می‌کند که نتیجه کارش به صورت مطلب فرهنگی در بیاید و به واسطه همین تولیدات فکری است که عالم تربیت می‌شوند و علما مطالب را به صورت نثر و نظم و... در اختیار مبلغان قرار می‌دهند و مبلغان نیز این مطالب را در اختیار جامعه قرار می‌دهند». 

وی تاکید کرد: «هنر و سینما در جهان کنونی تقریبا نوزاد هستند و سابقه چندانی ندارند، اما اگر بخواهیم از منطق و فلسفه سخن بگوییم، این علوم حداقل سه هزار سال سند گویا دارند». 

وی با تاکید بر این که هنر می‌تواند ترقی و تکامل پیدا کند، گفت: «نباید گله کرد که هنر و سینما هنوز به مقصد نرسیده است، به خاطر اینکه نوپا هستند». 

آیت‌الله جوادی آملی با برشمردن دلایل عدم رشد و نمو هنر اظهار کرد: «در بخش هنر محقق وجود ندارد، چه برسد به معلم که بتواند حاصل تحقیق این محقق را تعلیم دهد. آنچه در این بخش وجود دارد فقط مبلغ است». 

این مرجع تقلید افزود: «تبلیغ باید حاصل تحقیق محقق باشد اما چون در بخش هنر، محقق وجود ندارد، باید از مردم تقاضا شود که این نوعی اعتدال است و اعتدال از رذیل‌ترین رذایل است». 

وی عدل را از بافضیلت‌ترین فضایل و اعتدال را از پست‌ترین تقاضاها برشمرد و تصریح کرد: «کسی که در کنوانسیون زنان می‌گوید زن و مرد با هم یکسان هستند، این شخص از روی عدل حرف نمی‌زند. باید بدانیم او که انسان را آفرید جای انسان را تشخیص می‌دهد». 

وی افزود: «محصول تبلیغی باید از تعلیم اخذ شود و معلمان باید وام‌دار محققان باشند، ولی چون در بخش هنر، دست معلم خالی است، مجبور است این مطالب را از مردم بگیرد که این همان صنعت است». 

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: «هنر وقتی می‌تواند دینی و علمی باشد که پیرو تعلیم باشد و تعلیم نیز پیرو تحقیق باشد. این کار شدنی است، اما نیاز به زمان بیشتری دارد». 

این مرجع تقلید خواستار طرد واژه بازی و بازیگری از ادبیات هنر شد و تاکید کرد: «حیف هنر و هنرمندان است که از آنها به عنوان بازی و بازیگری یاد شود، به خاطر این‌که کسانی که هنر را به وجود آوردند جز لهو و لعب، دنبال چیز دیگری نبودند». 

آیت‌الله جوادی آملی لهو را به معنای لذت خیالی دانست و افزود: «به اعتقاد ما هیچ کاری بی‌هدف نیست، اما اگر هدف معقول نباشد و خیالی باشد در واقع بی‌هدف است». 

وی خطاب به سینماگران و کارگردانان مطرح کشور تاکید کرد: «بازی و بازیگری را از ادبیات هنر کاملا بیرون ببرید، حیف است که هنر به این اصطلاحات آلوده شود». 

وی با نفی رابطه یک سویه در هنر تصریح کرد: «اگر بخواهیم مخاطب پرور باشیم نباید رابطه یک سویه با مخاطبان داشته باشیم و برای این کار باید لحظه به لحظه درونمان را شکوفا کنیم و برای خودمان مستمع فرض کنیم». 

وی افزود: «باید چیزی به جامعه بدهیم که عقل و خیال و حس او را تغذیه کند؛ چنین جامعه‌ای حسن خیال و نقد احسن دارد و این ما را شکوفا می‌کند». 

وی با ذکر مثالی در مورد استفاده بهینه از نعمت‌های خدادادی، اظهار کرد: «خداوند زمین و کود را به ما داد و هوا و فضا را هماهنگ کرد و می‌تواند از این زمین بهره‌هایی ببرد که مردم را یا مست کند، یا تخطیر. یعنی اگر انگوری درست شد و به واسطه آن شرابی درست شد، مردم مست می‌شوند و اگر تریاک درست شد، تخطیر می‌شوند. بنابراین نباید توقع داشت که از مست‌شده‌ها و تخطیرشده‌ها سوال پرسیده شود؛ باید خودمان سوال تولید کنیم». 

این مرجع تقلید افزود: «هنر، میوه و حاصل عمر ماست و ما موظفیم مستمع را شاداب نگه داریم؛ اگر مستمع را مست یا تخطیر کنیم، با شعور او درافتادیم و او را بی‌شعور کردیم». 

وی با بیان اینکه خداوند ما را مثل لوح نانوشته خلق نکرده است، یادآور شد: «خداوند سلسله سرمایه‌های فراوانی در وجود ما نهاده است و ما مثل دریا هستیم، نه موزه. ارزش موزه این است که از بیرون در آن عتیقه گذاشته می‌شود اما دریا خودش سرمایه است و گوهر می‌پروراند». 

جوادی آملی تاکید کرد: «خداوند ما را با سرمایه‌های فراوانی خلق کرده است و باید از این سرمایه‌ها به خوبی استفاده کنیم». 

وی یکی از آسیب‌های بشر را زنده به گور کردن فطرت عنوان کرد و یادآور شد: «انبیای الهی آمدند تا این دسیسه‌ها و دفن شده‌ها را بیرون بیاورند و فطرت انسان‌ها را شکوفا کنند». 

وی با اشاره به ورود سالانه بیش از هفت میلیون پرونده به محاکم قضایی، اظهار کرد: «بیش از 90 درصد این پرونده‌ها مربوط به الفبای دین است و هنر آن است که با تبلیغ محصولات فرهنگی، این مشکل را حل کند». 

وی افزود: «در سیاست هم اگر افرادی با هم اختلاف نظر دارند، چنانچه به اخلاق بد تغییر نکند، این اختلافات قابل حل شدن است«. 

این مفسر قرآن کریم مشکل اساسی مملکت را عدم رعایت اخلاق اسلامی دانست و تصریح کرد: «این در حالی است که با اخلاق می‌توان به خوبی جامعه را اداره کرد». 

وی با بیان این که اگر هنر بتواند بعد از شکوفایی، خودش را عرضه کند به رسالت عظیم خود دست یافته است، تصریح کرد: «برای اینکه مخاطبی داشته باشیم و از ما سوال بپرسند و با عقل خود، ما را همراهی کنند و هم خودمان لذت ببریم و هم آنها لذت ببرند، باید کالایی به آنها بدهیم که هم سنگین باشد و هم قابل حمل». 

وی تاکید کرد: «باید مطلبی به مخاطبان بدهیم که عقل و خیال و وهم آنها را درگیر کند و چشم و گوش آنها این مطالب را تصدیق کنند، تا با همه حواس نگاه کند». 

آیت‌الله جوادی آملی گفت: «اگر هنر بتواند قاموس و برهان قاطع و جامع و لغت‌نامه‌ای داشته باشد که فعل را برای آن معنای بلند وضع کند و بنویسد، به علم تبدیل می‌شود». 

وی تاکید کرد: «اگر هنر بخواهد به صورت علم عمیق درآید باید لغتنامه داشته باشد و این کار شدنی اما نیاز به زمان دارد».

مرجع : ایسنا